Часи роботи
  • ISIDA Медмістечко
  • Понеділок – п'ятниця 8:00 – 21:00
  • Субота 9:00 – 21:00
  • Неділя 9:00 – 21:00
  • ISIDA Оболонь
  • Понеділок – п'ятниця 8:00 – 21:00
  • Субота 9:00 – 21:00
  • Неділя 9:00 – 18:00
  • ISIDA Лівобережна
  • Понеділок – п'ятниця 8:00 – 21:00
  • Субота 9:00 – 21:00
  • Неділя 9:00 – 18:00
  • ISIDA Печерськ
  • Понеділок – п'ятниця 8:00 – 21:00
  • Субота 9:00 – 21:00
  • Неділя 9:00 – 18:00

Дитячий транспорт. Як запобігти травмуванню дитини?

26 березня 2019

Лікар ортопед-травматолог дитячий клініки ISIDA Терпиловський Юрій Ростиславович – не тільки досвідчений лікар, а й дбайливий батько. Тому його поради про те, як уникнути дитячого травмування під час катання на велосипедах, самокатах та інших видах дитячого транспорту, мають особливу цінність.

як уникнути дитячого травмування

«Тату, купи, будь ласка, дорослого велика!», «Тату, а ти не купив мені велика?», «А я була чемною, може, ти купив мені велика?» – так із приходом весни зустрічає мене після роботи менша доня. Та хіба травматолог може так просто піти і купити дитині велика?

І от, поки в моїй голові крутяться назви фірм-виробників і веломагазини, погляд автоматично зупиняється на дітях, які ганяють у дворі на різних видах колісного транспорту. Так, за останні за два тижні я мимоволі став пасивним учасником дитячо-підліткового дорожнього руху – й основними враженнями були не спритність дітей і гарні велосипеди, а батьківське нехтування елементарними засобами захисту для своїх маленьких велосипедистів, ролерів і скейтбордистів. Якщо шоломи ще так-сяк траплялися на деяких головах, то про інші види захисту, здається, майже ніхто і не чув.

Часто в травмпункті від батьків або дитини чуєш таку фразу: «Я (він, вона) вже добре катаюся (ється)». На зустрічне запитання: «А професіональні спортсмени чому одягають повну екіпіровку?» зазвичай знизують плечима.

Не дивно, що темою цієї статті стали типові весняно-літні травми, з якими діти та підлітки звертаються на травмпункт. Отже, розгляньмо основні види дитячого транспорту, типові для них травми та можливості захистити від них дитину. Найпоширенішим видом дитячого транспорту є велосипед. Його й візьмемо за базовий варіант.

Головні правила безпеки катання на велосипеді

Найважчою (що частіше призводить до летальних випадків) і найпоширенішою травмою, яку можна отримати, рухаючись на будь-якому транспорті, є травма голови. Тому розпочнемо з шолома. В усіх розвинених країнах шолом є обов’язковим аксесуаром не лише у дітей, але й у дорослих.

Далі – взуття. Зрозуміло, що воно має бути зручним, але підошва не повинна бути дуже м’якою, пальці мають бути закритими, бо діти полюбляють сильно розганятися, а потім, крім гальм велосипеда, гальмувати ще й п’ятами. Наслідки цього – від подряпин до переломів кісток ступні.

Одяг – яскравий, щоб дитину було видно на майданчику Вам та іншим «учасникам руху», а на дорозі – автомобілістам. Не кататися, коли темно! Але на велосипеді, на одязі, на шоломі обов’язково мають бути світловідбивні елементи. На велосипеді такі елементи мають бути з усіх чотирьох боків.

Дзвіночок або горн для попередження зіткнень і привернення до себе уваги є також елементом, який знижує ймовірність травмування Вашої дитини.

На кермі бажано мати захисну накладку, що має зменшити удар у разі падіння на грудну клітку та живіт.

Також причинами травм у дітей є незадовільний технічний стан велосипеда і його невідповідність зросту дитини. Тому велосипед має бути зручним, кермо та сідло – правильно відрегульованими, тиск у колесах, справність гальм і кріплень – перевірені.

Для старших дітей, які вже виїхали з двору, я порадив би поставити на велосипед дзеркала заднього огляду – багато з них уже їздять проїжджою частиною, і фару, бо ж одиниці бувають упевненими на 100%, що підліток повернеться додому до сутінків.

А тепер – про самокати

Наступним двоколісним видом транспорту є самокат.
Щоб знову не повторюватися, пишу списком: шолом, взуття, одяг, світловідбивні елементи, дзвіночок або горн.

Але тут хочеться додати про те, що стійка з кермом не має бути надто низькою для запобігання травмі живота та грудної клітки в разі падіння вперед. Платформа, на якій дитина стоїть, має бути з антислизьким покриттям. Також, за статистикою, важчі пошкодження діти отримують під час падіння з металевого скутера через поранення гострими елементами його конструкції.

Для дітей шкільного віку, які починають їздити швидше, з’являються нові захисні елементи: наколінники, налокітники та захист для променево-зап’ясткових суглобів. Якщо наколінники з налокітниками батьки хоч іноді одягають, то ці «незрозумілі незручні рукавички» – дуже рідко. Хоча переломи кісток передпліччя (частіше променевої) у випадку падіння трапляються значно частіше, ніж переломи в ліктьовому та колінному суглобах.

Перелом променевої кістки ближче до кисті так й називається – «перелом у типовому місці». Просто під час падіння людина намагається захистити голову та тулуб від удару, виставляючи випрямлені руки.

Роликові ковзани та скейтборди

Далі розглянемо роликові ковзани та скейтборди. Тут список майже ідентичний попередньому: шолом (бажано з гарним захистом потилиці), одяг, світловідбивні елементи, крешпади, наколінники, налокітники та захист для променево-зап’ясткових суглобів.

На останньому пункті особливо наголошую, бо кількість переломів передпліччя підчас катання на роликах значно вища, ніж на самокаті. Крешпади, або в просторіччі «напопники», можуть бути шортами, а можуть одягатися зверху на одяг. Вони захистять дитину від постійних ударів по сідницях під час навчання і від травм куприка, коли діти кататимуться швидко.

Одягайте всі ці види захисту завжди! Навіть якщо Вам здається, що дитина їздить ще дуже повільно або ви збираєтеся вчити дитину, катаючи її по двору за ручку, і навіть якщо це перше тренування, і воно відбувається в квартирі.

Про сучасні види електротранспорту: гіроборди, моноколеса

І наостанок – про сучасні види електротранспорту: гіроборди, моноколеса. В сучасній літературі з травматології навіть почали виділяти окремий вид травми: gyroboard injury. Дитина на цих засобах майже не рухається, а повинна здебільшого тримати рівновагу. Та швидкість може бути не менша, ніж на велосипеді, що їде з гірки, а падіння відбувається з висоти повного зросту з положення стоячи, що може призводити до серйозних травм.

Тут також треба одягати повну амуніцію (шолом, одяг, взуття, захист для променево-зап’ясткових суглобів, наколінники, налокітники).

Захист дітей є результатом бажань і пріоритетів батьків. Тож саме батьки відповідальні не лише за купівлю необхідних засобів захисту, а й за навчання дітей елементарних норм безпеки – тих самих Правил дорожнього руху. Хто не бачив, як мама або тато веде одну дитинку за ручку і паралельно тягне другу на самокаті через проїжджу частину? Або довозить велосипед до розподільчої смуги за кермо, а далі дивиться на наявність-відсутність машин і каже: «Їдь уже далі сам».

Самі нехтуючи правилами, що можуть зберегти життя, такі батьки привчають до цього дітей. Не шкодуйте однієї хвилини, щоб дати дитині злізти з самоката або велосипеда та перевезти її через дорогу правильно – тримаючи за кермо, а не сидячи в сідлі.

Як і засоби захисту, знання Правил дорожнього руху не може бути «ще не на часі, бо ж це мала дитина, і вона лише вчиться, а я дуже кваплюся, і в мене всього дві руки». Звичка рефлекторно застібати незручні застібочки, одягати шолом, перевіряти справність свого транспорту, зупинятися перед тим, як перетнути проїжджу частину, тощо може зберегти життя Вашій дитині.

Що сказати… Як лікар травмпункту і водій, я, на жаль, мушу констатувати, що й цього буває замало – водії теж не всі виконують ПДР, а стан доріг буває недостатнім для впевненості в тому, що велопрогулянка не закінчиться в травмпункті. Тим паче захиститися хоча б зі свого боку – необхідно. Діти не можуть самі купити собі шолом, навісити на велосипед гудок, вони ще не знають Правил дорожнього руху – тож відповідальність за це лежить на батьках.

Сподіваюся, що ці нескладні правила збережуть Вам і Вашим дітям здоров’я, гарний настрій і бажання кататися на великах, скейтах, роликах, гіробордах, моноколесах і всьому, що винайдуть у майбутньому – радісно й безпечно.

Клініка ISIDA послідовно розвиває педіатричний напрям: пацієнти віком від 0 до 18 можуть отримувати медичні послуги європейського рівня в ISIDA Лівобережна, ISIDA Оболонь і ISIDA Печерськ. В ISIDA Лівобережна в 2018 році відкрито Діагностичний центр із питань педіатрії. Цей центр оснащений сучасним медичним обладнанням, маленькі пацієнти можуть отримати тут професійну амбулаторну та виїзну консультативно-діагностичну допомогу.
В умовах Діагностичного центру ISIDA працюють також ортопеди-травматологи, які спеціалізуються на травмах опорно-рухового апарату, ортопедії та вертебрології (консервативному і хірургічному напрямах). Діти можуть отримувати тут медичну допомогу сім днів на тиждень (в разі потреби – цілодобово) на європейському рівні, без потреби виїзду до європейських клінік.
Читайте про можливості Діагностичного центру з питань педіатрії.

Довірте здоров'я своєї дитини фахівцям клініки ISIDA. Виникли запитання? Зателефонуйте за номерами 0800 60 80 80, +38 (044) 455 88 11 і ми охоче відповімо на них. Або поставте нам своє запитання на нашому сайті й неодмінно отримаєте на нього відповідь.